Sunde tapas

Her i juni holdt min veninde og jeg et Sense me VIP home party sammen med Audrey Castañeda (som også står for Sense me VIP på Facebook). Vi bestemte os for at lave en sund tapas tallerken til de 21 gæster, som skulle komme. 




Maden, som vi lavede, var:

  • Sushi/blomkålsris med laks og avocado
  • Mini snackpebre med skinkesalat,
  • Tomat med hytteost, chili og krydderurter  (balanceret på lidt sort spaghetti)
  • Agurk med hytteost/fetadip
  • Asparges med serranoskinke
  • Æblegrød med vanilleskyr og ristede mandler (dessert)

Herunder vil jeg dele lidt information om de enkelte Tapas. 


  • Sushi/blomkålsris med laks og avocado (lavet af Karina) 
Sushi af halv sushi-ris og halv blomkålsris. Toppet med laks, avocado og en lille klat Philadelphia flødeost. 

Sushi-risene skal koges efter anvisninger, dvs. blandes med risvineddike, salt og lidt sukker/sukrin. Derefter blandet med en ligeså stor portion blomkål, som er blendet og overhældt med kogende vand.

Mini snackpebre med skinkesalat
Små snackpebre blev renset og halveret og en klat skinkesalat med gulerødder blev fyldt i. 
Opskrift på skinkesalaten:

Tomat med hytteost, chili og krydderurter (balanceret på lidt sort spaghetti) 
Desværre var der ikke meget smag af chili, men jeg var bange for, at de stod og trak smag og blev stærke, men hytteosten var åbenbart fersk nok til, at det ikke blev stærkt. Vinegretten lavede jeg ikke pga tidsnød, og da tomaterne var for små til at få hældt noget på. Jeg lagde en krydderurteblanding i bunden af tomaterne og satte en dusk på toppen. Opskriften er her:

Agurk med hytteost/fetadip
Agurker blev vasket og skåret ud i skiver á 2 cm. Med en skrællekniv skar jeg den bløde midte ud, dvs et hul på ca 1 cm. 

Til denne aften brugte jeg 17% feta (salattern) for at tælle dem som HF3. Man kan justere på soltørrede tomater og hvidløg, som man selv ønsker det. Opskriften er her:



Asparges med serranoskinke (lavet af Karina) 
1 stk serrano til 1-2 stk asparges. 
Vask asparges og knæk enderne af. 
Vikl 1 serrano om 1-2 asparges. 
Kom i et smurt fad (lægges ved siden af hinanden) eller på bagepapir og steg i ovnen ved 200 grader i 10 min indtil aspargesene er møre. 


Æblegrød med vanilleskyr og ristede, hakkede mandler (dessert - lavet af Karina)
Æblegrød blev lavet som i opskriften (æblerne blev dog ikke blendet), kølet af og portionsanrettet i små glas. Herefter pyntet med en klat skyr og mandler, som var stegt - i dette tilfælde i en Actifry (kunne også være vendt på panden) og hakket.