Blomkålskroketter med harrissa dip

Hele denne portion - med dip og det hele - indeholder knap 500 kcal. Den er stopfyldt med grøntsager. Min version af Harissa er uden olie. 


Prøv også Harissa med hjemmelavede kyllingenuggets


1-2 portioner

1/2 lille blomkål (ca 200 g)
1 håndfuld revne gulerødder (ca 100 g)
2 æg
Salt og peber
Spidskommen
2 Lillebror ostehaps eller en knap 40 g god ost i små stænger
Timian og Paprika


10 cherrytomater
10 soltørrede tomater
1/2 snackpeber
Chili
Hvidløg (jeg brugte 2 fed - det gav en god smag)
Peber
Evt salt (de soltørrede tomater er salte i sig selv)
Evt spidskommen (behøves ikke)
Evt oregano (behøves ikke)

Ca 480 kcal i det hele. 

Tænd ovnen på 200 grader.

Blomkålskroketter:
Snit blomkål og gulerødder fint. Jeg bruger en minihakker. Kom det i en skål og bland æg, salt, peber og spidskommen i.

Kom bagepapir på en bageplade og læg grøntsagsmassen ud i 16 små aflange klatter.  Gem noget af massen.

Skær osten ud i 16 små stænger og klem dem ned i klatterne. Dæk med det sidste grøntsagsmasse. Form dem lidt med skeen.



Jeg havde håbet på, at osten ville være lidt flydende indeni, men den smeltede ind i blomkålen i stedet. Jeg vil nok prøve med en mere fast og smagfuld ost til næste gang i stedet :)

Drys med paprika og timian. Jeg lavede halvdelen med paprika og halvdelen med timian.
Bag dem i ovnen ca 20 min eller til de er let gyldne. 


Harissa:
Rengør hvidløg, tomater og snackpeber. Blend dem sammen med de soltørrede tomater, hvidløg og krydderi. Jeg bruger en minihakker.
Der er med vilje ikke olie i. Den bliver fin uden.


Server det hele sammen.


Sense:
HF1-2: Blomkål, gulerødder, tomater, soltørrede tomater, snackpeber
HF3: Æg
HF4: -
Fedt: Ostehaps

Hvis du følger Sense kan du tage halvdelen og spise et lille stykke kød til.
Ellers er hele opskriften nok til én person (uden andet til. Der er en del HF1-2, men det er okay, når der ikke er HF4.