Hakkebøf med rodfrugtfritter og grøntsager

Hakkebøf med rodfrugtfritter og grønne bønner, broccoli, rødløg og champignoner i fløde.


Nu om dage er det ikke svært at leve sundt. Man behøver ikke stå og hakke og snitte grøntsager hele tiden. I butikkerne er der masser af snittet grønt - både friskt og frosset., og et frosne er ligeså sundt som det friske.

Jeg bruger rigtig meget Rema 1000 frostgrønt (jeg er ikke betalt for at sige dette). Her bruger jeg en frostblanding kaldet "Øko fransk insp.", hvor denne opskrift også står på. Blandingen indeholder grønne bønner, broccoli, rødløg og champignoner tilsat lidt timian og hvidløg. Herudover bruger jeg også deres frosne rodfrugtfritter. Det hele kan selvfølgelig også laves fra bunden med helt friske grøntsager.

2 personer

1 pose frosne rodfrugtfritter
1 pose Øko fransk insp. frostblanding
1/2 dl fløde
1 dl mælk
Maizena-mel
Salt og peber
400 g hakket oksekød
1 spsk smør

Steg rodfrugtfritterne som anvist (jeg laver mine i min Actifry).

Varm en pande op og smelt smørret.
Form bøfferne og krydr dem. Steg dem 3-4 min på hver side. Tag dem over på en tallerken, dæk dem med stanniol og et viskestykke for at holde dem varme.

Hæld grøntsagerne på panden (hvis man bruger friske grøntsager, så skal de lige koges et par minutter først).

Steg grøntsagerne til de er tøet op og hæld så fløde og mælk ved. Lad det simre 5-10 min, krydr med salt og peber og jævn med maizenamel.

Server til bøffer og rodfrugtfritter.

Sense:
HF1-2: Grønne bønner, broccoli , rødløg, champignoner, rodfrugtfritter
HF3: Hakkebøf
HF4: Majsmel fra fritterne
Fedt: Fløde, smør, olie fra fritterne
Smagsgiver: Maizenamel