Uhyggelige øjne til Halloweeen

Dette er udenfor mit Sensemad-område, men opskrift/fremgangsmåde på mine halloweenøjne er blevet efterspurgt, så her kommer lige et sidespring fra mine Senseopskrifter ;)




Jeg har lavet disse øjenæbler (eyeballs) til Halloween, men de kan selvfølgelig også bruges til andre uhyggelige temafester som pynt til kage eller på bordet. Øjnene kan spises, men de er ikke lavet til at smage godt, selvom jeg brugte dem som pynt på kager. Jeg prøvede med hyldeblomst og mælk, men mælken koagulerede, når hyldeblomsten kom i. Jeg kom i stedet noget sukker i, så de smagte af lidt, hvis nogen ville prøve at smage dem.

Jeg brugte en bageform i silikone til at lave halvkugler men man kan også bruge en form til helkugler, men den har jeg ikke. Jeg lavede også nogen i den ene silikoneform til pop cakes, men her blev øjnene en lille smule matte - ved ikke, om det var et tilfælde (for nemhedens skyld har jeg sat links ind til de forme, som jeg har brugt - jeg får ikke penge for at reklamere for de specifikke forme).

Jeg angiver her cirkamængder, da jeg lavede lidt ekstra undervejs. Jeg har heller ikke haft så meget tid til at "videreudvikle" og af-teste opskriften ;)

Sørg for at have plads i køleskabet til at have et spækbræt med formen stående vandret.

Det hvide i øjet (1 portion)

2 dl mælk
6 d1 vand
8 spsk sukker
8 husblas

Læg husblas i blød i koldt vand i 5-10 min.
Mælk, vand og sukker blandes og varmes i mikrobølgeovnen i 2-3 min til sukkeret er opløst.
Tag det ud af mikrobølgeovnen og rør det godt sammen. Giv det lidt ekstra, hvis sukkeret ikke er opløst. Kom herefter husblassen i og rør rundt, til det er opløst.
Lad det køle godt ned. Det må ikke stivne og må ikke være varm - ellers opløser det den farvede gele, når det hældes over det senere :D


Til iris - det farvede i øjnene (portionen deles i 3 inden farve kommes i)

3 dl vand
3 dl hyldeblomstsaft (bruger bare det billige fra Rema)
6 stk husblas

Sort pastafarve eller blåbær til pupiller (måske frugtfarve kan bruges også)

Én eller flere pastafarve til iris (måske frugtfarve kan bruges også), fx.
Rød pastafarve
Blå pastafarve
Grøn pastafarve


Læg husblas i blød i koldt vand i 5-10 min.

Vand og saft blandes sammen. Væsken varmes i mikrobølgeovnen i 2-3 min.
Tag det ud af mikrobølgeovnen, når det er varmt. Kom husblassen i og rør rundt, til det er opløst.

Tag 2-3 spsk væske fra i en kop og kom sort pastafarve i og rør godt. Kom lidt i ad gangen til væsken er kulsort (bruges til pupiller). Hvis der bruges blåbær til pupiller, skal der ikke tages fra til sort gelé.

Del resten af væsken op i 3 portioner brug hvide eller gennemsigtige bøtter, så det er nemmere at vurdere fraven ved opblanding) og kom hhv rød, grøn, blå pastafarve i hver portion. Kom lidt i ad gangen, indtil du får den ønskede farve, som du vil have til øjnene.


Sæt din silikoneform på et spækbræt (for stabilitet, når det flyttes til køl). Dryp lidt af det farvede væske i hvert hul (ca 1 tsk afhængig af hullets størrelse). Sæt på køl, indtil geléen har sat sig (5-10 min).




Tag et lille stykke bagepapir og læg det på et lille spækbræt (for stabilitet, når det flyttes til køl). Dryp dråber af den sorte væske ned på bagepapiret.



Sæt på køl, indtil geléen har sat sig (5 min).

Når geléen til pupiller og iris har sat sig, skal pupillen lægges over i formen. Jeg tog en spids grillkniv og "skrællede" en pupil af bagepapiret med spidsen og lagde den forsigtigt ned på den farvede gelé.




Kom herefter 1-1½ tsk farvet gele ovenpå for at fæstne pupillen. Geléen, der hældes over, må ikke være varm. Så smelter den pupillen. Sæt på køl igen.

Når den farvede gelé har sat sig, er den klar til at få det hvide gelé henover. Den hvide gelé må ikke være varm, da den ellers vil smelte den farvede gelé. Et eksempel på et mislykket forsøg, kan ses her:



Når den hvide gelé er kølet ned (men ikke stivnet), så hældes den over den farvede gelé (billedet nedenunder er fra en anden portion med en anden silikoneform).


Sæt på køl i omkring en times tid.

Herefter skal halvkuglerne tages ud. Jeg tog en spids kniv og kørte forsigtigt rundt i kanten - ca 5 mm ned langs kant og den hvide gelé. Så var det nemmere at krænge øjet ud af formen. Læg de halve øjne på en tallerken og sæt den på køl, mens den anden halvdel støbes.

Vask formen af. Fyld hullerne med hvid gelé og sæt på køl (gem en lille smule hvid gelémasse til samling mellem top og bund). Lad geléen sætte sig en lille smule, men tag så formen ud og kom lidt hvid gelé på hver halvkugle - som en slags lim - og sæt den anden del af øjet på. Sæt på køl i en times tid.

Jeg fik først sat toppen af øjet på, da bunden var stivnet helt, og så fæstnede de ikke godt nok alle sammen.






Øjnene blev brugt til pynt på en Halloweenkage og til drinks og bordpynt til Halloweenfesten.