Kartoffelsalat med blomkål, asparges og radiser

Mere grønt i maden. Her er det en kartoffelsalat med blomkål, asparges, radiser og forårsløg.



Ca 4 personer

500 g kartofler
Et blomkål
Et bundt asparges
Et bundt forårsløg (evt bare et løg)
Et bundt radiser
1 bundt purløg
1 bundt dild
2 dl Cheasy skyr
4 spsk cheasy fraiche 5%
2-4 spsk mayonnaise
1-2 tsk dijonsennep
Salt og peber
Evt karry


Skær kartofler i store tern. Mine kartofler var de små hurtige kartofler fra Rema, som jeg vaskede og skar i stykker med skræl på.
Kog uden salt i ca 15 min (til kartoflerne er næsten møre, men stadig lidt hårde).

Blomkålen rengøres også og deles i buketter. Stokken skar jeg i tern. De kommes ned til kartoflerne og koger med de næste 5-10 min.
Mærk efter med en gaffel, at de ikke bliver for smattet.

Bland skyr, cheasy fraiche, dijonsennep og mayonnaise og krydr med salt og peber og evt karry.

Rengør forårsløg, radiser, asparges, dild og purløg. Asparges skæres i mindre stykker og kommes i en skål for sig selv.

Radiser og forårsløg skæres i tern/skiver og kommes i dressingen. Dild og purløg klippes fint og kommes også i. Stil på køl.

Når kartofler og blomkål er møre hældes vandet over aspargesene, som står med vandet i 5 min.

Kartofler og blomkål (uden vand) stilles på køl.
Når asparges, kartofler og blomkål er kølet af blandes de med dressingen.

Serveres evt med pølser.

Sense:
HF1-2: Blomkål, asparges forårsløg, radiser, purløg, dild
HF3: Pølser
HF4: Kartofler
Fedt: Mayonnaise
Mælk: Cheasy skyr
Dressing: Cheasy fraiche
Smagsgiver: Ketchup, Dijonsennep

Kommentarer