Sweet potato chips

Jeg er virkelig salt-narkoman (chips), så nu skulle jeg finde et alternativ, som var lidt sundere end købe-chips.



1 portion (en god håndfuld)

1 stor (lidt over en håndfuld) sød kartoffel
Salt
Evt krydderier

Ca 100 kcal for en håndfuld

Skræl kartoflen og snit den fint på et mandolinjern eller lav skræller med kartoffelskrælleren.

Dub de tynde skiver med et viskestykke eller køkkenrulle. 

Kom dem i en frysepose med en kvart  tsk salt og evt krydderier (hvidløg, BBQ eller hvad du foretrækker). Ryst dem godt.

Læg et bagepapir på en stor tallerken og læg skiverne ud på papiret i ét lag. Drys evt lidt salt over. Det er op til dig selv, hvor meget salt, du vil bruge for at dække dit "behov" 😊 

Kom tallerkenen i mikrobølgeovnen ved fuld styrke i 4-6 min. Hold øje de sidste 2 min. Begynder de at ændre lidt farve til brun, skal de ud. De kan godt være en lille smule bløde, men de bliver tørre. Det er en balancegang at finde den rette tid.



Jeg prøvede også at udvande en portion skiver, men det gav ikke den store forskel, synes jeg.

Sense:
HF1-2: Sød kartoffel
HF3: -
HF4: -
Fedt: -

Kommentarer