Kylling i sur-sødsovs med smørbagte kartofler og gulerødder

I dag fik jeg lavet en ret, som er lidt "mormor" agtig. 


2 personer 

2 kyllingebryst
1 porre
2 håndfulde perleløg
1/2 dl vand
1/2 dl mælk
1 spsk Philadelphia flødeost
1 citron
1 spsk sukker
2 spsk Maizena
1 spsk smør

5-6 kartofler
10-12 gulerødder
1-2 spsk smør
Salt

Ca 660 kcal pr person


Vask eller skræl kartofler og gulerødder. Skær dem i både/store stykker. Jeg bagte dem i smørret i min Actifry (ca 30 min). Ellers kommes de I et ovnfast fad og bages i nok ca 45 min, hvor de vendes jævnligt i det smør, der er angivet.

Rens porren og svits det i en gryde med smørret.

Skær kylling i strimler eller tern. Kom det i til porren, og steg det til det har fået let farve. Hæld vand ved og kom perleløgene i. Vask citronen, riv skallen og kom i gryden. Krydr med salt og peber. Lad det simre i ca 20 min.

Kom mælken i sammen med saften fra citronen.
Kom sukker og Philadelphia i. Jævn med Maizena.


Sense:
HF1-2: Gulerødder, porre, perleløg
HF3: Kylling
HF4: Kartofler, sukker
Fedt: Flødeost og smør
Smagsgiver: Maizena
Mælk

Kommentarer