Burgerroulade (Big Mac roulade med grøntsager)

En burger i rouladeform, lyder skummelt, men smager godt og en mere sund og mere mættende udgave end en burger med en stor burgerbolle. Denne udgave af Bic Mac rouladen er uden skyr, men med grøntsager i stedet for. 


Bunden er lavet ligesom den, 
som jeg bruger til mine blomkåls/gulerodstoast.  



1 roulade (6 portioner / 3 personer - dvs max 2 skiver pr person)

Bund:
*7-800 g grøntsager (gulerødder + hvidkål/spidskål/blomkål)
4-5 æg
Salt og peber

*(Samlet 7-800 g grøntsager. Nogle gange bruger jeg 2x400 g snittet gulerødder og hvidkål fra de færdige coleslaw pakker fra supermarkedederne - uden dressingen.

Ellers bruger jeg et lille blomkål eller et spidskål (ca 500 gram) + 2-300 g revne gulerødder. Blomkål smager mere igennem af kål end spidskål) 

Kød:
Ca 250 gram hakket oksekød
1 løg
Lidt olie
Salt og peber 
Krydderier, fx BBQ krydderi 

Tilbehør:
100 g salat (brugte en pose færdigblanding fra Rema)
1/2 agurk
1 lille rødløg
Evt 3 spsk revet ost >17% fedt
Burgerdressing
Ketchup
Evt ristede løg 

Ca 300 kcal pr portion (600 kcal for 2 "skiver") 

Snit blomkål og gulerødder fint i fx en foodprocessor eller minihakker (hvis du bruger revne gulerødder eller hvidkål  fra færdigpakker, så behøver de ikke at blive hakket). Bland med æg, salt og peber. Hvis det er store æg, så kan du nok nøjes med 4-5 æg. Grøntsagerne skal bare lige være klistrede af æggene  

Bred det ud på en bageplade med bagepapir og bag ved 180 grader i 15-20 min. Skal være let gylden og fast i det. 

Imens varmer du olie i en gryde, steger et hakket løg og det hakkede oksekød. Krydr med salt og peber og evt noget BBQ krydderier.

Jeg stegte egentlig 1 kg kød, hvor jeg brugte knap 1/3 af kødet til rouladen. Resten blev lavet til kødsovs.

Når rouladebunden er færdig, tages bagepapiret med bunden over på køkkenbordet. Lad den køle lidt af.

Snit et rødløg i tynde skiver og skær en agurk i skiver (jeg rev agurken i strimler på langs på et rivejern).

Smør ketchup på, bred salaten ud, fordel det hakkede kød, læg agurkestrimler og rødløg (og evt revet ost) på. Afslut med lidt burgerdressing.

Brug det underliggende bagepapir til at rulle bunden om fyldet, så du får en roulade. 

Skær ud i 6 lige store dele.

Sense:
HF1-2: Gulerødder, blomkål, salat, rødløg, løg
HF3: Æg, hakket oksekød
HF4: -
Fedt: Burgerdressing (og evt ost)
Smagsgiver: Ketchup