Amerikansk farsbrød med smørstegte kartofler og stegt spidskål

I min skoletid fik jeg til husgerning (madlavning) en opskrift på et amerikansk farsbrød. Den har jeg lavet sundere med en masse grønt i. Her serveret med smørbagte kartofler og stegt spidskål.



4 personer

Farsbrød
500 gram hakket oksekød
2 snackpeber / rød peber
1 løg
1 æg
200 gram revne gulerødder (brugte en halv pose fra Rema)
Paprika
Salt og peber

4 spsk ketchup


Tilbehør
1 spidskål
4 håndfulde kartofler (bruger de små runde med skræl fra Rema)
4 spsk smør
Salt

Tænd ovnen på 175 grader.

Rens og hak løg og snackpeber fint. Bland det hele sammen (undtaget ketchup) og kom det i en aflang form. Smør ketchup ovenpå. Bag den i ovnen i 45-50 min.

Skyl kartoflerne og kom dem i et ildfast fad sammen med 2 spsk smør og drys med salt. Kom dem i ovnen i 30-40 min. De skal vendes jævnligt. Jeg har en Actifry, som jeg laver dem i.

Skær spidskålen tværs over i 4 og skær stokken af.

Tænd en pande på høj varme og smelt 2 spsk smør. Læg spidskålen på. Skru ned på mellem-lavt blus. De vendes rundt og steges på alle sider i løbet af de næste 30 min.

Serveres herefter sammen.



Sense:
HF1-2: Spidskål, snackpeber, løg, gulerødder
HF3: Oksekød, æg
HF4: Kartofler
Fedt: Smør
Smagsgiver: Ketchup



Kommentarer