Falafler

Så ville jeg prøve at lave falafler, som jo passer rigtig godt til min spidskåls/agurke tzatziki. Jeg bagte falaflerne i ovnen for, at de ikke blev for olierede og usunde.  Jeg har også fået dem med bagte asparges med lidt parmasan.





16 stk

400 g kikærter  (kogte)
1-2 fed hvidløg
1 løg
1 æg
1 stor håndfuld persille
1 tsk paprika
2 tsk  koriander
2 tsk spidskommen
2 tsk salt
Lidt peber
Evt 80-100 gram soltørrede tomater 

Olie til pensling 

120 kcal pr falafel (incl soltørrede tomater) 


Tænd ovnen på 200 grader.
Jeg brugte kikærter, som jeg havde i fryseren (købt tørre, sat i vand, kogt og frosset ned). 

Bruger du dem fra dåse, så hæld vandet fra dem, skyl og lad dem dryppe af i en si.

Alt kommes herefter i en foodprocessor (smag evt. til med krydderier, inden ægget kommer i) og hakkes til en fin "fars".

Form kugler, som når du laver frikadeller, og kom dem i et smurt ildfast fad. Pensl falaflerne med olie og bag dem i ovnen i 20-25 min.

Jeg har serveret dem med spidskåls/agurke-tzatziki.

Kommentarer