Spidskål/kikærteboller

En variant af mine andre spidskålsboller er disse, som også indeholder kikærtemel, hvilket tilhører dem lidt mere protein. 



Bemærk: Bollerne falder lidt sammen efter, at de er taget ud af ovnen. Det er helt normalt. Det er fx pga de vandholdige grøntsager og pga manglende gluten, som der jo er med mel i "rigtige" boller. De kan nemmest deles, når de er kolde. Man kan eksperimentere med flere æg og mere FiberHUSK, hvis det er. Disse boller er dog mere tørre i det end mine andre spidskålsboller.

Opskrift (8- 9 boller):

600 gram spidskål (ca et helt spidskål)
5 små gulerødder
3 æg (jeg havde ikke flere i dag)
4 spsk FiberHUSK
1 tsk bagepulver
150 gram kikærtemel
Salt og peber, paprika

2-3 spsk solsikkekerner


Hak spidskål og gulerødder fint i fx en minihakker/foodprocessor.
Bland det hele sammen og lad det trække lidt.
Form til 8-9 boller på en plade.
Drys med kerner.

Bag i ovnen i 50 min ved 175 grader.

De er ret bløde/klæge indeni, når de er varme, men bliver mere fast som lune/kolde.

Sense:

Cirka pr bolle:

HF1-2: Spidskål og gulerødder (1 HF)
HF3: Æg, kikærter (1/2 HF)
HF4: Ingenting
Fedt: Solsikkekerner (½ spsk)


Jeg bruger mine grøntsagsboller både morgen, middag og aften. Eksempler:













Kommentarer

  1. Hold nu op, hvor er de her boller gode :) Tak for denne side :) Vh. Britta

    SvarSlet

Send en kommentar