Pastinak/rødbedesalat med kylling

En hurtig rodfrugtsalat, som kan bruges til kylling eller en bøf. Her er opskriften med kylling.




1 portion

50 g pastinak
50 g rødbede
1 æble
1/2 citron
10 g græskarkerner

100 g kyllingbryst
1 tsk grøn pesto
1 skive bacon

Salat: ca 170 kcal
Kylling: ca 180 kcal
I alt cirka 350 kcal

Tænd ovnen på 200 grader.
Smør pestoen på kyllingen.
Del baconskiven i 2 og læg det over kyllingen.
Steg i ovnen i 35 min.

Riv pastinak og rødbede. 
Hak æblet i små tern og vend ternene i lidt citronsaft, så de ikke bliver brune.
Bland pastinak, rødbede og æble let sammen, anret på en tallerken. 
Pres lidt citronsaft over og drys græskarkernerne over.

Server med kyllingebrystet.


Pastinak og rødbede kan fint snittes på et rivejern, men i dag brugte jeg min nye Spirelli, som kan rive det i lange spaghetti lignende strimler som i en blyantspidser.

Det er lidt svært at få de lange strimler, og det lykkedes ikke med gulerødder. Min spæde erfaring siger mig, at man skal bruge nogle gode tykke stykker rodfrugt/gulerod for at det lykkedes. Ellers kommer det til at ligne noget fra et rivejern. Men en sjov ting at lave dekorativ anretning med, og så skal jeg eksperimentere lidt mere med det her grønsagsspaghetti, som er blevet populært.









Kommentarer