"Sunde" Pommes Anna



Mangler du et sundere alternativ som tilbehør til en god bøf, så kan du prøve denne variant af Pommes Anna.

Fik inspiration fra denne opskrift med Pommes Anna:

Da kartoflerne i den opskrift flyder i smør, så tænkte jeg, at jeg ville prøve at gøre den sundere og bruge bouillon i stedet.

I denne opskrift fik jeg 9 "Pommes Anna":

8-9 skrællede Kartofler ( passer ca til 9 huller)

1 Bouillonterning
3 dl vand 
Krydderier (jeg brugte rosmarin, men man kunne også bruge timian og/eller hvidløg)



Jeg skar kartoflerne i meget tynde skiver (ca 1 mm) på mit rivejern. Kartoffelskiverne blev lagt i lag i muffinsformens huller. Jeg fyldte ikke helt op, men tror, at jeg næste gang vil fylde hullerne helt op, da kartoflerne falder lidt sammen.





Jeg kogte vandet og puttede bouillonterningen i sammen med de valgte krydderier. Lad terningen blive opløst og rør godt.



Hvis din form er af silikone, så sæt den over på en plade.
Hæld bouillonen ved kartoflerne.






Dæk formen helt til med staniol og sæt den i ovnen på 160 grader.
Efter en halv time blev staniolen taget af og ovnen skruet op på 200 grader.
Lad dem få 30-45 min eller indtil bouillonen er væk.






Mine "sunde" Pommes Anna blev serveret til en bøf sammen med ovnstegte rodfrugter (gulerødder, pastinak, rødbeder i stave og rødløg i både vendt i lidt olie og timian i en pose) og mit andet eksperiment den dag, nemlig en sund grønsagssovs med estragon, hvilket er en sovs, som smager meget lig en bearnaisesovs.










Kommentarer